الفرق بین 1500 یورو في أوروبا و دول العرب – مقطع من الحلقة ٤

محدش يقدر يعوض دور الدولة و بالذات فى الخدمات, يعنى لو أنت بقيت تقبض 30 ألف جنية فى الشهر فأنت أكتر من نص مرتبك هيضيع فى التعويض عن دور الدولة و الخدمات اللى مش موجودة. ال 30 ألف مش هيبقوا 30 ألف.

اجزاء من سكريبت الفيديو لو الحكاية في المرتب تخيل مرتبك ١٥٠٠ يورو

لخدمات، ما تيجى كده ناخدلنا لفه و نبص و نقارن ما بين مواطن عربى و تانى أوروبى عشان نعرف نقدر دور الدولة وخدمتها بس من وجهة نظر العقد الاجتماعي.

يعنى مثلاً لو انت خدت مرتب زى مرتب مواطن اوربي وخلينا ناخد السلم من اعلاه عشان نديك فلوس كتير.

put on the screen
الحد الادني للاجور في فرنسا ١٤٨٠ وفي المانيا ١٤٩٨ وفي هولندا ١٥٥١

خلينا نقول ان انت حتاخد مرتب 1500- يورو, اللى هما تقريباً 30 الف جنيه مصري بسعر الصرف وقت تصوير الحلقه, بغض النظر بقا عن الشغلانه اللى هو انت هتشتغلها في بلدك عشان تقبض ١٥٠٠ يورو دة مش موضوعنا خلينا نقول بنفس شغلك دلوقتي مرتبك الشهر الجاي ١٥٠٠ يورو.

استنى بس قبل ما تقولى انك هتعيش ملك، فى سؤال مهم لازم تسألوا لنفسك: هو إيه القيمة الحقيقية ل ١٥٠٠ يورو دول وهل المواطن الاوربي حيعيش ذي ما انت عايش ب ١٥٠٠ يورو؟

يعني لو حضرتك عايش في لبنان و بتشترى شقه فهيكون من مميزاتها اللي في الاعلان ان فيها كهربا 24 ساعه, لأن الدوله مش بتوفر الكهربا طول اليوم. ولا تحب نتكلم عن المياة في الاردن ولا مواتير المياه اللي موجودة في منور كل عمارة فمصر. المهم ان جزء من ١٥٠٠ يورو دول حيروحو في الكهرباء والمياء
ولا نتكلم عن الجزاير والتعليم والدروس الخصوصية خلينا في مصر. المهم أنت هتدفع دم قلبك تعليم ومدارس انتيرناشيونال لأن الدولة مش موفره تعليم محترم.

(فيديو)

Thank you very much

Thaank youu very much

Again?

فبردو ال ١٥٠٠ يورو دول هيروح منهم جزء عشان تعليم كويس. و لو قررت تتعالج فى مستشفى من مستشفيات مصر الحكوميه و لا أى بلد تانيه شبها فأنصحك بلاش لانه لو معكش فلوس كويسة تروح بيها مستشفى خاصه فإحتمال كبير تروح فى داهيه.
طيب والشورارع الي مش مرصوفة والتامين الصحي ورهن العقار؟

طبعا الوضع في مصر اسوء بكتير من دول تانية حولينا في موضوع الخدمات دة. المهم أنت هنا عشان بتعوض خدمات الدولة الضعيفه او اللى مش موجوده أصلاً, فبتدفع من جيبك فى الحاجات اللى الدولة المفروض توفرها ليك فال 1500 يورو دول قيمتهم مش ١٥٠٠ يورو لأنك كده جيبك مخروم.
ولو انت بتكافح علشان تذود مرتبك فدة لأنك عايز تسد الخراب فحتي لو مرتبك التخيلي دة اضاعف وبقا ٣٠٠٠ يورو فانت برضة مش حتعرف تبني بية طرق عدلة ومستشفيات ببساطة مرتبك مش حيعوض غياب دور الدولة. قولي بقى مرتبك بتصرف منه قد ايه عشان تعوض دور الدولة؟

شارك الحلقة على: