المواطن العربي ھو رعیة و ضیف علي النظام الحاكم – مقطع من الحلقة ٨

المواطنين فى الدولة غير الحديثة مجرد رعية ملهمش أى لازمه بالنسبة للدولة. انت ملكش تقول رأيك فى طريقة حكم و لا رأيك فى بيع حتة أرض ولا تحارب مين و تصالح مين. الدولة بتتعامل معاك على حيب طايفتك و عصبيتك و ده بيخليك تفضل متمسك بالعصبية و القبيلة بتاعتك علشان تقدر تحافظ على حقوقك. المواطنين فى الدولة غير الحديثة مش سواسية

اجزاء من سكريبت الفيديو أنت ولا حاجة في بلدك

تاريخيا بقى، علاقتك بالدولة غير الحديثة ديه كمواطن او خلينا نقول رعية أحسن
تقريبا هي مش موجوده و مش بتمثلك ولا بتعبر عنك, وطبعا ملكش تدخل في تفاصيل الحكم ولا هيحاربوا مين ولا هيصالحوا مين ولا هيبيعوا حتة الارض ديه لمين ولا بتقرر مين حيحكم ولا حيعمل ايه انتا عايش هنا زي الضيف والحاكم ومعاه عصبيته هما اللي في ايديهم كل حاجة.

ممكن يكونوا زي ما قولنا اللي بيحكموا ناس كويسة وممكن يكونوا ولاد تييت. وهي مش هدفها الاساسي انها تشتغل عشانك ولا تمثلك. انت عايش في حته الارض اللي هما بيحكموها.

وموضوع الانتماء هنا محدش كان بيعرف نفسه و يقلك انا من مواطني الدولة الايوبيه او من مواطني الدولة الصفوية مثلا. انتا انتمائك اصلا بيكون لانتماءات اللي بيتقال عليها الانتماءات الاولية اللي انت اتولدت لقيتها ومعملتهاش ومتعرفش تغيرها ذي انتمائك للناحية او الجهة او القبيلة او الطائفه او القرية او الدين او المدينة اللي انت عايش فيها.
ورئيس الحاجه دي بقة هوه اللي بتروحلوا يحلك مشاكلك وله سلطة مباشره عليك في الجواز والطلاق والخناقات والتجارة

اما الدولة دية حاجة بعيدة ولا بتشوفك كشخص له حقوق لة قيمه كفرد ولا انت بتشوف الدولة دية بتاعتك تعبر عنك وتمثلك.
الدولة بتشوفك كجزء من طايفة او عشيرة او قبيلة وبيتعملوا مع الكبير بتاعكم وكان في اوقات كتيرة بيحطوا قوانين للطايفة ديه كلها باللي عايشين فيها
انت بقى عشان تتعامل في حياتك لازم تعرف نفسك بانتماءاتك الاولية عشان تعرف تتعامل وتاخد حقك
المهم، انت بتحتاج لانتماءاتك الاولية دية عشان تعرف تتعامل في حياتك اليومية وتتعامل مع الدولة.
ولو حصل مشكلة بينك وبين واحد تاني رؤساء القبائل او القري او العشائر بيقعدوا مع بعض في حاجة كدة بينسميها دلوقتي المحاكم العرفية.

يعني رئيس القبيلة او الطائقة او القرية بيكون ليهم سلطة سياسة عليك ممكن تكون اهم واقوي من سلطة الدولة غير الحديثة عليك.
(فيديو)

شكون حنا؟؟
طبعا مش محتاج اقولك ان احنا كمواطنين من المحيط للخليج ليه يفضل يتقال علينا رعيه في دولة غير حديثة حتي لو اختلفت الدرجات. يعني دة لو بصتلها من ناحيه تدخل ومشاركة المواطن العادي في امور الحكم واختيار حكامه من ناحيه ومن ناحية ثانية الدولة ديه هل بتعبر عن المواطن؟
ضيف علي دة كمان احتياج المواطن لانتماءاته الاولية عشان يضمن حقه او يحمي نفسه باختلاف درجاته لان الدولة لا تري الناس مواطنين بل رعية بينتموا لانتمائتهم الاولية.
وممكن تسال بعد كل دة لية الشيعة والاكراد مثلا بيحسوا بانتمائهم اكتر للشيعة او الاكراد في بلد تاني اكتر من مواطني دولتهم، لو كان عربي او سني او كذا..
ولا مواطنين القبائل في سيناء في مصر وليه كل واحد لازم ينتمي لقبيلة عشان توفرله الحماية واذاي الدولة بتشارك في المحاكم العرفية وقعدات العرب ديه؟

وممكن ندخل كمان هنا الامازيغ في المغرب والجزائر وفكره ان الدولة مش شايفه الي حد كبير لغتهم وثافقتهم ومش بتعبر عنهم مع ان عددهم ضخم فمبالك بالامازبغ المصريين ايوة في امازيع في مصر بس عددهم قليل جدا
المهم موضوع التمثيل والتعبير عن المواطنين في الدولة غير الحديثة ده مالوش علاقة باللي عايشين سواء اغلبيه او اقلية لا دة له علاقة بحكام الدولة دية بيشفوا ان الدولة دية تكون ايه وتعبر عن ايه وتمثل مين عاى حسب مزاجهم وعصبيتهم.

و لو انت عايش فى حتة متطرفه من الدولة غير الحديثة دية وبعيد عن العصبية اللي بتحكم فتاريخيا أنت ممكن متشوفش منها غير بتاع الضرايب و هو جاى يقاسمك فى رزقك.

(فيديو)

الضرايب.. مصلحتك أولاً.
الدولة غير الحديثة في العصور دية مش بتديك خدمات. اخرها تامن طرق تجاره. تبنى دور عبادة. بس في الغالب.. طبعا دور عبادة عشان يمجدوا نفسهم و تتسمي علي اساميهم والتاريخ مليان مساجد للشيعة بناها سلطان بيحكم ناس سنه او العكس او حكام وقفوا بناء كنايس للناس اللي عايشة لان الحاكم وعصبيته مش مسيحية.
ومهم جدا ان الدولة دي لو هتعمل مشاريع مايه ولا طرق ولا مواني فده اساسا هيكون عشان يعرفوا يحلبوا حتة الارض اللي انت عايش عليها ويطلعوا منها رزقهم.

شارك الحلقة على: