برنامج أم السیاسة : تعالى نفكر سوا :) – مقطع من الحلقة ١

الحكام العرب نتأثرين بأفكار أربع فلاسفة هما دول اللى عاملين خلطة أم السياسة فى دولنا. هنتكلم عن الفلاسفة دول و كمان هنشوف الفكر الغربى و هنقارن ما بينهم و نحاول نفهم. ده اللى هنعمله فى الحلقات الجاية.

اجزاء من سكريبت الفيديو حنعمل اية في الحلقات الجاية
– زي ما حنشوف مع بعض الدول بتاعتنا من المحيط للخليج مبنيه على فلسفة اربع أشخاص اتضربوا مع بعض في الخلاط وطلعوا لينا دولة غير حديثة. بأفكار اتجمدت فى القرن ال 18. ناس بقا بدقن ولا ببدله عسكرية. لابس بدله، لابس جلابية بيقولوا سمو الملك ولا سيادة الرئيس كل ديه شكليات و إختلافات. بسبب إختلاف تاريخ و ثقافة كل بلد بس القلب للي من جوى واحد. انت شايف القلب ده حلو؟ شايفو حش؟ هو واحد. هي دولة غير حديثة هنا مش معناها خيم وجمال لاء. ده الفكر واسلوب الحكم والادارة.

– هنتكلم بالتفصيل في الحلقات الجاية عن الدولة الغير الحديثة بتاعتنا مع عصير الكوكتيل بتاع الاربع فلاسفة دول ده اللى احنا هنحاول نوصله في الحلقات الأولانية ونشوف الدول بتاعتنا عامله ازاى.
– وبعد كده حنشوف الغرب بتاع النهاردة المتقدم دة عمل ازاى. و ام السياسة بتاعتهم عامله ازاي والخلاط بتاعهم ضرب انهي فلاسفة مع بعض.
– والله لو انت مقتنع انك لازم تاخدهم copy and paste زي ماهم كده بالضبط لازم تكون عارف حتكوبي اية الاول وتفرق بين ام السياسة والشكليات والتفاصيل اللي اتبنت عليها عشان تعرف حتبداء تنقل منين.

– ولو انت مقتنع ان حنا بس خناخد اللي ناسبنا منهم ونسيب اللي ما ينسبناش لازم تعرف هي ماشية الزاي الاول. وايه اللي بيلت ان في السيستم وما ينفعش يتشال واي اللي ينقع بتشال ولو شلتو حتحط ايه مكانو علشان المكنه ماتفرقعش في وشك
اما لو انت مقتنع بانهما كوم واحنا كوم تاني وام السياسية بتاعتنا لازم تكون مستمدة من افكارنا وفلسفتنا وتاريخنا احنا بس لازم تعرف هما فشلوا في ايه من وجهة نظرك وزاي الفشل ده حصل عشان تتجنبو

– خلي بالك احنا مش حقولك تعمل ايه احنا حنفكر سوا في ام السياسة

شارك الحلقة على: