كيف حارب الحكام العرب ثورات الربيع العربي – مقطع من الحلقة ٣

الحكام العرب بيتبسطوا جداً من فكر إدموند بروك /بيرك لأنه بيخليهم يحافظوا على كراسيهم بحجة أن الأفكار اللى الناس بتقولها و المطالب اللى بتطلبها مش من عاداتنا و تقاليدنا. ده جنب فكر هوبس بتاع أنا أو الفوضى بيخلى الحكام يقعدوا و يحطوا رجل على رجل.

اجزاء من سكريبت الفيديو كيف تحكم وتقضي علي الثورات ؟ افكار هوبز وبروك /بيرك

طبعا فلسفة و فكر بروك ده كنز بالنسبة لاي حاكم عايز ياخد راحته في الحكم يعني , اصلا هو فاتح باب للحكام الفشلة اللى هتلاقيهم متكيفين اوى من الموضوع ده حتى لو ميعرفوش اصلا مين بروك ده.

هما بالطريقة دى يقدروا يعملوا حبة “تغييرات” يسكتوا بيها الناس يعنى زيادة معاشات من هنا على تغيير وزارى من هناك علي تعديل شوية قوانين و ها الدنيا بتمشى بحبة ديكور
كله دة بحجة ان التغييرلازم يكون مرحلى وبشويش لان الافكار التانية ديه اللي مش علي مزاج الحاكم طبعا هتكون وحشة و مش لمجتمعنا ولا من عاداتنا و تقاليدنا.

و ده للي يخلينا نحط فكر ادموند بروك فى خلاط الفلاسفة بتاعتنا.يعني فكرتوماس هوبس اللي شوفنا الحلقة اللي فاتت يخليك توافق علي سلطة مطلفة و تخاف من الثورة عشان الفوضي اللي ممكن تحصل.
حنضرب بقى الفكر ده في الخلاط مع فكر ادموند بروك اللي بيشتغل زي المسكن عشان يكرهك في التغيرالجزري ويضعف اي معارضة بشوية تغيرات سطحية شكلية كده

شارك الحلقة على: