مكونات العقد الاجتماعي عند العرب – مقطع من الحلقة ٥

العقد الإجتماعى في العصر الحالي بيتبنى من 5 حاجات: الخدمات, المعاناة, الإيدلوجية, قبولك للوضع, القوة. و بتفرق من دولة لدولة إيه بيتم إستخدامه أكتر من إيه؟

اجزاء من سكريبت الفيديو مكونات العقد الاجتماعي في الخليج ودول الربيع العربي

ال 5 حاجات اللي بيبنوا اي عقد اجتماعي هما:

الخدمات
ايه اللى الدولة بتوفره ليك كمواطن؟ من تعليم وصحه و كهرباء و معاشات وطرق وكباري وتأمين صحى وتطبيق للقانون بجد مش مجرد قانون على الورق زي ما اتكلمنا الحلقة اللي فاتت.

من الاخر كدة انا باخد ايه من الدولة ؟ يعني كدة؟ ولا كدة؟

2 – المطلوب/المعاناة:

ايه المطلوب منى و إيه حجم معاناتى؟

بمعنى المطلوب منى ده زى الضرايب و التجنيد الإجبارى و كمان إيه الحاجات اللى بتنازل عنها من حريات سواء الحريات دى فرديه أو جماعية او مدنية زى حرية الصحافه ، حرية العقيدة و غيرذلك.

و المعاناه هل طلعان عينك مثلاً بسبب ان مافيش شغل ولا حريات سياسية ولا كرامه؟

او انك اقليه طالعه عينها او اغلبيه عددية بس فقير فبتتعامل زى الأقلية.
هنا فى النقطه دى انت بتكون حاجه من الاتنين يا مطلوب منك حاجات كتير و بتتعامل زى الزفت و إهانه و كرماتك بعافية شوية أو انك عايش مرتاح ومش مطلوب منك حاجات كتير وبتتعامل كويس. بتتعب بس بتاخد علي قد تعبك.

3 – الأيديولوجية/الحِلم:

(فيديو)

– بتعمل ايه يعني؟ – حرب العداء. عداء الوطن.

لازم يبقا فى حبة حبشتكنات كده, عدو بنحاربه مؤامره صهيوأمريكية على بلدنا, نصرة الإسلام, نبقى قد الدنيا ,قومية عربية. تحرير تراب الوطن.
أهى حاجه كده الناس كلها تقف وراها و تهتف و تخلى الناس تصبر على اللى هما فيه أو تحمسهم و دى مش شرط تكون حاجه وحشه حتى لو اللى وصلنّا منها زى الزفت.

4 – قبولك للوضع الحالي:

(فيديو)

يعني اعمل ايه؟
انك تبقا مش راضي بالوضع و متيقن ان مفيش أمل فى التغيير….. ولا الحال عاجبك و عايزه يستمر كده.

5 – القوة:

القوة هنا بكل أشكالها وبغض النظر عن مصدرها بقى. القوة سواء قوة عسكرية ، بوليس ، إعلام ، رجال أعمال ، تحالف قبائل. اي حاجة من ديه.

النقطه دى بتتقسم لنقطتين:

الجزء الأول: قوة الدولة نفسها و قوة المستفيدين من العقد الإجتماعى و قدرتهم على فرض العقد ده و إجبار الناس على قبوله و إستمرار الوضع.

الجزء التانى: هو قدرة الناس على التغيير و شقلبة الموازين ديه..

مثلا، الناس ممكن يكون طلعان عينهم و الاربعه اللي فاتوا دول زي الزفت فلازم في الحالة ديه يكونوا محكومين بالحديد و النار. دول كانوا 5 حاجات للي بتقوم العقد الاجتماعي لاي دولة في العالم.

و بيبنوا هو ليه بنسمع كلام الدولة و زى ما قولنا كل دولة بقا ونظمها يغير مقادير الطبخة دية من 5 حاجاتدول

اتلخبطت انت كدة صح؟ طيب عشان نوضح اكتر، تعال ناخد بصه كده على دولنا الجميلة ونشوف الخمس نقط دول عامليين ازاي والخلطة متركبة زاي..

عموما في عقدين اساسين في المنطقة تاعتنا. عقد الدول المتريشة زى السعودية و الكويت وقطر وهكذا. وعقد الدول اللى مش متريشه زى سوريا و مصر و العراق و تونس والمغرب وهكذا

شارك الحلقة على: