من أين يبداء الطريق الي سوريا و العراق ؟ – مقطع من الحلقة ٩

إزاى الأمم بتسقط و إيه اللى بيحصل يخلى الناس متبقاش أمة واحدة و إيه اللى المفروض نعمله علشان نتجنب المصير ده و ميحصلش فينا زى ما حصل فى سوريا و العراق؟

اجزاء من سكريبت الفيديو من أين يبداء الطريق الي سوريا والعراق

بلاد زى سوريا و العراق وليبيا اللى الأمه فيها بتكون متكونه من طوايف مختلفه و ثقافات مختلفه ذي الموزايك. لازم تتحكم بطريقه محترمه والدولة تكون شغلتها تبني وتحافظ علي الامة ذي ما حكينا فوق بس للاسف صدام والقذافي والاسد تقريبا عمولوا كل شئ عكس دة وكسروا اي روابط بين الناس تعمل دولة.

لما تيجى تبص على الدول اللى بتنهار و الأمم اللى بتتفكك دايماً هتلاقى حاجات مشتركه. ورايت البلد اللي فيها مشاكل تاخذ بالها..

(فيديو)

واخذ بالك يا قمر؟
اول حاجة بتفكك الامم: الجيش.
لما الجيش بيكون شبه جيش الدول غير الحديثة و اللى اتكلمنا عليه الحلقة اللي فاتت فبدل ما يكون جيش محترف و علاقته غير شخصية بالحاكم, هتلاقى ان فيه علاقه قوية و شخصية تصل للقرابة او النسب و هتلاقي قيادات الجيش بتعتبر نفسها تابعة للحاكم بشكل ما وجيشة مش جيش الشعب و كمان هتلاقى ان في هعصبية معينه مسيطرة على الجيش سواء بقا سنة او شيعة أو علويين أو غيرهم يعني مش جيش مكون من عموم الشعب والترقي مش بيكون على اعتبارات الكفائة, و كمان هتلاقى فيه محاولات لفصل أفراد الجيش عن الشعب فيقعدوا فى أماكنهم الخاصة و ليهم خدماتهم الخاصة.

تانى حاجه بتكون مشاركة فى انهيار الدولة هو انهيار الخدمات, انت أصلاً الدولة بترشيك بالخدمات فى مقابل انك تنتمى ليها , وبتنسى انتماءاتك الاولية, يعنى لو الدولة مش بتقدر توفرلك الخدمات و انت علشان تحصل عليها لازم تكلم حبايبك واهلك وعشتيرتك
شوية شوية مش هتحس بالانتماء للدولة و بالذات لو التقصير ده وصل للأمن و تطبيق القانون لانك حتحتاج طائفتك او عشيرتك او انتمائتك الاولية عشان الحماية وتاخد حقك او عشان محدش يعرف يقربك .

فأنا دلوقتى مواطن فى دولة ما و حصلى مشكلة ولا عايز أخلص مصلحة و لازم علشان مشكلتى تتحل ولا مصلحتى تمشى أقول انا من بيت مين أو من قبيلة مين او من تبع مين , فدى مصيبه لان ده بيخلى الناس تنتمى لانتمائتها الاولية او المصطنعة أكتر من الدولة لأنها بتستفيد منها اكتر من الدولة.

ببساطة لما الدولة يختلف تعاملها معاك بناء علي انتمائاتك الاولية او انتمائاتك المصطنعة وتطبيق القانون واحكام القضاء بيكون حسب انت مين ذي ما شرحنا فاعرف ان دة دولة مش بنتبي امه لاء ديه بتفكها.

(فيديو)

من فضلك ديلي فرصة اشرحلك
اخرس يا فاشل
فاشل؟
يا فاشل
بلاش يا افندم الكلام ده
بتعصبك يا فاشل؟
آآه بتعصبني
يا فاشل يا فاشل يا فـــاشل
ولما تكون الدولة ما بتعبرش عنك ولا عن مصالحك ولا لغتك ولا عاداتك كجزء من مكونات الدولة الثقافية تعرف انها بتشجعك تكون روابط مع اللي زيك في البلد للي جنبك.

فكر كدة في ثقافة الامازيع في المغرب والجزائر والنوبة في مصر. خلينا في الاكراد في العراق وسوريا اللي خلاص حاسيين بالتقارب وعايزين يعملوا دولة لوحدهم تعبر عنهم وعن ثقافتهم و لغتهم بعد ما اهملت بسب سياسات الاسد وصدام. فمبقتش عارف تلمهوم اوي الصراحة.

علي فكرة دة مش معناه خالص ان الدولة الحدثية بتجبرك تلغي الطائفة او القبيلة ولا العشيرة. لاء

شارك الحلقة على: